Instrucțiuni pentru începători
Antrenament (vezi pagina cu trasee nomad si cea de antrenament)
Echipament necesar recomandat:
- Bicicleta: verifică bicicleta înainte de cursă să fie în stare bună de funcționare, lanțul uns și setată pe dimensiunile concurentului (EX: nivelul șeii ajustat corespunzător fără să fie lăsată prea jos „cool style de oraș” sau ridicată prea sus); Trebuie sa ai piciorul drept cand stai pe sa cu calcaiul pe pedala sau usor flexat cand stai cu varful pe pedala. Aici găsești un video cu sfaturile utile referitoare la setarea bicicletei.
- Este de preferat ca bicicleta să aibă suport sau, si mai bine, mai multe suporturi pentru bidoanele cu apă. E mult mai comod;
VIDEO: Cum te pregătești în dimineața competiției?
- Bidonul sau bidoanele pentru apă să fie cu un capac sport pentru hidratare rapidă și ușoară; Daca ai 2 bidoane unul il poti avea cu apa si celalalt cu multiminerale/vitamine.
- Scule: imbusuri, leviere, petice, cameră, pompă, poate si ureche de schimbator;
- Număr de concurs (oferit la ridicarea pachetului de inscriere) prins pe ghidonul bicicletei;
- Casca este obligatorie, ea trebuie ajustată și probată înainte, astfel încît să te simți confortabil. E de preferat să fie cu aerisiri specifică acestui tip de concurs, dar sunt acceptate și alte modele;
- Tricoul recomandăm un tricou de tip ciclism cu buzunare la spate ca să accesezi rapid și ușor batoane, scule, ambalaje, telefon.
- Pantaloni de preferat tip ciclism cu bazon protector;
- Ochelari împotriva prafului, insectelor și crengilor;
- Ciclocomputerul sau gps-ul te ajuta sa stii cati km mai ai pana la finish (exista si indicatoare pe parcurs), iar in cazul unei probleme sa poti fi localizat usor.
- Presiunea in roti recomandam de 1,8 bari pentru cineva de 80kg. Optional, cine vrea, sunt mult mai comode roțile tubeless (fără camere și cu lichid autoreparant). Au avantajul ca se repara singure prin sigilarea cu lichidul adaugat in cauciuc, sunt si mai usoare, cauciucul este mai maleabil peste denivelari, permite presiuni mai mici si mai confortabile, pata de contact fiind mai mare. Însă e recomandat să nu fie facute înainte de cursă ci cu cateva zile cel putin ca sa se asigure o sigilare completă.
Poziționarea la start:
- Primii 700 se vor aseza in ordinea numerelor primite (alocate conform cu rezultatele din anul precedent). Primii 25 sunt sportivii din categoria Elite. După cei 700 urmatorii sunt rugați sa se aranjeze in functie de valoarea lor.
- La start e bine sa te autoevaluezi si sa te poziționezi în pluton cât mai aproape de nivelul tău. Dacă te vei amplasa prea în față cei din spate te vor depăși și poți fi deranjat atât fizic cât și psihic 😊
- Manifestă prudență în primele minute ale cursei. Este timp și loc suficient pentru stabilirea pozitiei corespunzătoare fiecăruia. Evitați frânarile bruște schimbări de direcție. Aglomeratia de la start însă dă și un sentiment plăcut datorită adrenalinei 😊
- Înainte de depășire fă-ți simțită prezența strigând „LOC!” mai degraba decat „vin prin stanga”, respectiv dreapta”. ”Loc” e mai simplu si clar în condițiile de efort si lasa posibilitatea celui din fata sa aleaga el unde poate sa faca loc. Dacă zici și ”mulțumesc” poate rămâneți prieteni 🌞
Orientarea în timpul cursei:
- Acest tip de concurs pe distanță lungă are și un element important de orientare. Trebuie să fii atent la marcaje. La Prima Evadare am standardizat un sistem dublu de marcaj: cu banda, cu sageti si x-uri. Banda „CST” legată în copaci confirmă traseul, este pusă mai rar acolo unde nu ai alte opțiuni și imediat după falsele ramificații. Săgețile indică schimbarea de direcție, iar X-ul drumul interzis. Punctele roz confirmă traseul și că ești pe directia bună. În caz de rătăcire te întorci la ultimul marcaj. Câteodată anumite marcaje pot fi furate. Folosește logica 😊 sau citește urmele. Cea mai des întâlnită cauză de rătăcire este urmărirea celor de dinainte și nu a marcajelor. Așa se poate produce o greșeală în lanț. Deci capul sus, ochii după marcaje, dacă te-ai pierdut te întorci la ultimul marcaj.
- Dacă ai scurtat traseul ești descalificat. Pe traseu sunt paturi de citire si puncte de verificare (CP), unde se notează, fotografiaza și filmeaza concurenții care trec.
- Traseul are și câteva zone de alimentare, unde găsești apă, glucoză, lămâi, banane, napolitane. Alimentează-te suficient, dar lasă și pentru ceilalți. Nu-ți lăsa bicicleta în drum pentru ca unii concurenti vor sa continue fara sa se opreasca si se pot intampla accidente.
- Doar aici poti lasa eventualele deseuri. Aruncarea deseurilor pe traseu duce la sanctionare chiar descalificare.
- Bea apă din când în când, chiar dacă nu-ți este sete (mineralele cele mai importante sunt: magneziu, calciu, potasiu si sodiu). Vei gasi si in punctele de alimentare apa simpla si cu izotonic.
Noroiul:
Editiile 2010, 2011, 2016, 2019 ale Primei Evadari au fost spectaculos de noroioase. (Un fel de mini Paris-Rubaix in vremurile bune cu vreme rea.) Asta ingreuneaza cursa, dar la final pozele sunt mult mai interesante si satisfactia mai mare pentru cei care termină. Noi ii ajutam cat putem si ii asteptam pe toti la final, ca pe niste eroi ai zilei respective.
Chiar daca in ultimul timp noi pietruim o mare parte din poteci, in anii ploiosi, tot nu veti ajunge curati la final :). Despre asta este Prima Evadare, despre iesirea din zona de confort, despre autodepasire, si cand e nevoie de depasit obstacolele, simbolice, aparute pe acest traseu. Important e sa ajungeti la finish si sa va bucurati de experienta. Sa aveti o amintire in plus, de neuitat.
Abandonul:
- Dacă ai bicicleta stricată repar-o și continuă. Dacă ești epuizat odihnește-te, mănâncă, hidratează-te și continuă. Daca ai zone cu noroi evită-le sau cară bicicleta – e parte din acest sport. Dacă ai crampe musculare, trebuie minerale*, bea, mănâncă, aveanseaza într-un ritm mai confortabil. Dacă vrei aripi bea un Red Bull.
- Dacă nu mai poți continua cursa, declară abandonul și motivul printr-un sms la numarul dedicat aflat pe spatele numarului de concurs.
- Anumite CP-uri au timpi limita comunicati inainte sau stabiliti in timpul cursei in functie de dinamica concursului, starea traseului, conditiile meteo si starea concurentilor. Lasa cipul de cronometrare comisarului de cursa si hai la finish.