Entuziasm, adrenalină şi spectacol la cea de-a şaptea ediţie a Primei Evadări
12 mai 2015 Cu mic, cu mare, profesionişti sau amatori, susţinătorii acestora sau simpli spectatori, toţi au împânzit, duminică 10 mai, pădurile din Vechii Codri ai Vlăsiei, pe traseul clasic al celui mai mare maraton de ciclism cross-country din Estul Europei şi cel mai popular concurs de acest gen din România – Prima Evadare. A fost cea mai spectaculoasă ediţie, atât din punct de vedere sportiv, cât şi al premiilor de peste 7.000 de euro. Au fost create mai multe categorii de vârstă pentru copii, depăşindu-se recordul de participare stabilit anul trecut pentru cei mai mulţi sportivi prezenţi dintr-o ţară străină – 63 de bulgari. În paralel cu competiţia sportivă s-a desfăşurat cel mai mare concurs de fotografie din România dedicat unei curse de ciclism. Şi aici fondul de premiere a crescut şi a ajuns la o valoare totală de 8.200 de lei, în acest an existând cinci categorii de întrecere.
A fost praf pe camp, a fost noroi in padure, a fost greu, nimeni nu a scapat curat si cei mai multi au abordat aceasta aventura cu zambetul pe buze.
De la start şi până la finiş a existat un grup de ciclişti experimentaţi care s-au detaşat încă de la început de ceilalţi participanţi, între aceştia dându-se lupta pentru trofeul din acest an, toţi impunându-se fără probleme la categoriile la care au concurat. Încă de la primii kilometri au existat numeroase încercări de evadare şi sprinturi, fără însă să existe desprinderi decisive. Lupta a început să se cristalizeze spre sfârşitul zonei de plat, la jumătatea cursei, la Palatul Ghica, primul trecând Ştefan Morcov, cu un avans de 19 secunde faţă de urmăritori. “N-am vrut să risc mai departe, m-am străduit doar să câştig la categoria mea”, a spus sportivul care a reuşit să învingă pentru a patra oară pe ciclocros.
“În pădure şi în zona de lângă lac s-au făcut cărţile. Până la urmă s-a văzut că au fost două echipe puternice, Giant şi BikeXpert Racing, membrii lor ajutându-se întrei ei şi colaborând într-o oarecare măsură”, ne-a declarat fostul ciclist profesionist Alex Ciocan, locul 4 la categoria Elite. Astfel, la următoarea pătură de cronometraj, Marius Petrache (BikeXpert Racing) şi Răzvan Jugănaru (Giant), au avut un avans de 12 secunde faţă de un grup de trei urmăritori, condus de Alexandru Stancu, coechipier cu Marius. La ultimul punct de control, cu circa 10 kilometri înainte de linia de finiş, lucrurile erau clare: lupta se va da între cei trei, Stancu reuşind să-i prindă pe cei doi din frunte. A câştigat la sprint Petrache, favoritul cursei, urmat de Stancu şi Jugănaru .
“A fost o cursă destul de grea, pentru că pe toată durata ei au fost atacuri. Sunt foarte mulţumit de rezultat şi de timpul realizat”. (Marius Petrache)
“Ştiam că o să avem de furcă cu noroiul. Era normal, a plouat în ultimele zile. Dar a fost bine că au existat variante pe unde puteai să ocoleşti, să treci fără nicio problemă. Farmecul curselor de mountain bike este dat de terenul accidentat pe care se organizează. Obiectivul echipei noastre a fost să avem un reprezentat pe podium şi ne-a ieşit tactica”. (Alexandru Stancu)
“A fost o cursă foarte disputată. Toţi adversarii au fost puternici. M-am simţit excelent, am făcut tot ce am putut, doar că am avut puţină neşansă la final”. (Răzvan Jugănaru)
La câteva secunde distanţă de cei trei au ajuns cicliştii de la Giant, Málnási Jozsef Attila şi Emil Dima, de la categoria 15-19 ani, care s-au aflat pe întreaga durată a cursei în plutonul fruntaş.
Doi dintre favoriții cursei au facut pană. Astfel Kelemen Arpad (NoMad Merida CST), fostul campion national la maraton, a reusit sa o repare în cateva minute si sa revina pe locul 9 la Elite iar Attila Madaras (Geiger Ideal) actualul campion national a avut si el probleme pierzând presiune. A reusit sa ajunga pe locul 17 la elite înaintea triatlonistului Sorin Boriceanu.
Un duel intesant au oferit Levente Gyorgy şi Istvan Csergedi (Mureş Cycling). Fără adversari la categoriile lor, şi ei s-au aflat toată cursa în plasa liderilor. Şi între cei doi diferenţa a făcut-o sprintul, Istvan Csergedi (categoria 30-39 de ani) ajungând cu câteva secunde mai devreme faţă de concurentul de la categoria de vârstă superioară (40-49 de ani). O menţiune în plus pentru Levente Gyorgy, câştigătorul celor mai multe curse de la Prima Evadare, 5, învingând de fiecare dată de când a fost introdusă această grupă de vârstă în concurs!
Spectaculoasă a fost lupta şi la categoria 20-29 de ani, cu schimbări de lider pe parcursul cursei. Adrian Dumitru (Giant), aflat la început în fruntea acestei grupe de vârsta, a fost depăşit la sprint de Ciprian Comişan (Explorer Bike). Categoria a fost câştigată de Timotei Păcurar (NoMad Merida CST), care a ocupat şi locul 8 în clasamentul general. “Am stat multă vreme cu plutonul şi am fost la un moment pe locul patru, după cei trei care au ajuns în final pe podium. Dacă aş fi ştiut cum se prezintă traseul, mi-aş fi umflat mai puţin roţile, ca să mă adaptez mult mai bine şi să obţin o poziţie şi mai bună la general. Dar a fost OK şi aşa. N-am avut emoţii că nu voi câştiga la categoria mea de vârstă”. (Timotei Păcurar)
La feminin, Irina Dumitru s-a impus fără probleme, pentru a doua oară consecutiv, cu aproape 5 minute avans faţă de Monica Cojocaru (Giant). Învingătoarea a declarat: “N-am avut nici o strategie. Am pornit de la start cu primul pluton, cu băieţii. Apoi, în cea mai mare parte a cursei am mers mai mult singură. Ultimul kilometru mi s-a părut că a durat cât toată cursa. De obicei, noroiul mă deranjează. Spre deosebire de anul trecut, la această ediţie nu mi-a creat prea multe probleme”.
La categoria peste 50 de ani, câştigătorul ultimelor două ediţii, Marius Nichiforescu (C.S. Euxin Constanţa) a avut un rival puternic în persoana antrenorului de la Giant, Giorgios Giorgiadis, fost ciclist. S-a impus grecul, proaspăt trecut la această categorie de vârstă.
La Tandem, Cătălin Mantescu (Giant) a câştigat pentru a treia oară, de fiecare dată însă cu un alt coechipier (în acest an cu Cătălin-Gabriel Neagu), iar George şi George Andrei Porumb au câştigat pentru a doua oară consecutiv la categoria Familie 9-14 ani, părinte şi copil.
La categoriile nou create în acest an au câştigat Mihai şi Dragoş Brânză (Familie 4-8 ani, părinte şi copil) şi Alin şi Tedi Toader (Familie 9-14 ani, rudă şi copil).
Să subliniem efortul depus de cicliştii care s-au aflat pe traseu, toţi demonstrând spirit de învingători. Ultimul dintre cei care au ajuns la Snagov a fost un copil care a concurat la noua categorie propusă de organizatori Familie (părinte şi copil sub 8 ani), el trecând linia de sosire după mai mult de 8 ore de pedalat! S-au înscris 18 copii până în 8 ani, iar 10 dintre ei au reuşit să încheie cursa. La competiţie au fost prezenţi pe listele de start 67 de copii, 49 ajungând la sosirea de la Snagov.
La această ediţie, numărul cuplurilor înscrise a fost mai mare ca în anii precedenţi, 52, 44 ajungând cu bine la final, cu 10 mai multe decât anul trecut. Au câştigat Daniela Negulescu şi Severian Craiu, care au participat pentru primă oară la această categorie, ei declarând: “A fost o organizare frumoasă şi vom veni şi la anul”.
Şi la categoria Companii numărul celor care au dorit să participe a crescut faţă de anul trecut, de la 268 la 322. Faţă de ediţia precedentă, Ericsson Telecommunication a făcut schimb de locuri în frunte cu Renault România, iar HP a trimis cea mai numeroasă echipă, 89 de membri, care i-a adus în final locul trei.
Să mai spunem că s-au înscris 3.075 de concurenţi, 2.633 luând startul şi 2.293 încheind cursa. Dintre cele 262 de concurente, 224 au luat startul şi 204 au ajuns la Snagov. Nu în ultimul rând, dintre sportivii veterani, 62 s-au înscris, 56 au plecat în cursă şi doar 3 au abandonat.
Timpul a ţinut până la urmă cu cei care au venit la concurs, indiferent de postură. Deşi în Bucureşti a plouat dimineaţa, la marginea Capitalei vremea a fost mai bună, disputa palpitantă din frunte atrăgându-i parcă atenţia şi soarelui care a ieşit de după nori să vadă finalul cursei.
Organizatorii au făcut toate eforturile posibile pentru a-i ajuta pe participanţii aflaţi în dificultate în timpul competiţei, cu o zi înainte uscând cu ventilatoare puternice mai multe zone noroioase de pădure. Din păcate, spectacolul aerian pregătit împreună cu Şoimii României şi o echipă de paraşutişti ai Aeroclubului României n-a mai avut loc. Se pare că din motive de securitate, în ultimul moment nu s-a acordat intrarea în spaţiul aerian controlat de Aeroportul Otopeni.
Câteva cifre interesante ale ediţiei:
- concurenţi înscrişi – 3.075, din care 2.633 au luat startul şi 2.293 au terminat cursa
- au fost prezenți sportivi din 18 țări
- cei mai mulţi sportivi dintr-o ţară – 63 de bulgari
- numărul participantelor la categoria Feminin Open – 262 (204 au încheiat cursa)
- numărul concurenţilor la categoria Elite Open, dedicată sportivilor legitimaţi – 18
- numărul fotografilor participanţi la concursul Foto Hobby – 40
- cel mai vârstnic concurent – 68 de ani
- cel mai tânăr participant – 6 ani
- numărul copiilor sub 15 ani – 67, 49 ajungând la finiş
- numărul companiilor înscrise în categoria dedicată – 17, cu 322 de reprezentanţi
- numărul voluntarilor – 260
- televiziuni prezente – 6
- câte 30 de premianţi la tombola concurenților şi voluntarilor
- Premii de peste 7.000 euro
- Premiul câştigătorului: 1.200 de lei
- Fond de premiere sportivi legitimaţi: 4.800 de lei
- Fond de premiere la categoria Feminin: 3.000 de lei
- Fond de premiere la concursul de fotografie “Foto Hobby” de 8.200 de lei
- Participanţi la concursul de fotografie “Foto Hobby” – 40
- Fotografii realizate la concursul “Foto Hobby” – 20.000
- Cupluri concurente – 52, dintre care 44 au trecut linia de sosire.
Emoţiile încep acum pentru cei 40 de participanţi la concursul de fotografie “Foto Hobby”, pentru că la cea mai mare competiţie de ciclism din Europa de Est are loc şi cel mai mare concurs de fotografie din România dedicat unei curse de acest gen. În acest an au existat cinci categorii de întrecere, cu câte trei premii la fiecare constând în bani şi accesorii de specialitate. Coordonatorul concursului, a cărui competiţie se anunţă aproape la fel de spectaculoasă ca cea pe două roţi, este autorul proiectului Bucureștiul Optimist, Cristian Vasile (Igu).
Cercetașii României au administrat un punct de alimentare, Clubul de offroad Corb44 a ajutat si în alte puncte unde era nevoie de intervenția lor pentru ajutarea concurenților pe traseu, iar elevii de la școlile din localitățile prin care a trecut plutonul au încurajat sportivii alături de famiile şi de prietenii acestora.
Împreună cu partenerii i-Rewind, organizatorii au oferit concurenţilor câte o aplicație prin care este creat un scurt film cu fiecare participant, care poate fi descărcat şi distribuit pe reţelele sociale. În premieră, participanții au primit prin SMS informări şi timpul final la sosire.
Anul acesta la concursul Prima Evadare, cicliștii au putut adăuga o valoare în plus efortului lor de a parcurge cei 55 de kilometri: să-i ofere unui copil dintr-un centru de plasament un viitor mai bun. Astfel, prin programul educațional Ajungem MARI, copiii instituționalizați și din medii defavorizate vor participa săptămânal la mai multe cursuri interactive și la vizite educative și motivaționale în spaţii culturale sau la diferite locuri de muncă. Ajungem MARI le-a propus cicliștilor să devină fundraiseri și să pedaleze la Prima Evadare şi pentru șansa la educație a unui copil dintr-un centru de plasament, strângând bani din donațiile prietenilor.
Evenimentul a fost organizat de Clubul NoMad Multisport şi s-a bucurat de parteneri entuziaști, precum Red Bull, BCR, Samsung, Merida, CST, Skoda, Ciuc, Caro City Resort şi High5.
Pentru detalii suplimentare puteţi accesa www.primaevadare.ro. Pentru fotografii și video puteți accesa paginile: https://primaevadare.ro/comunicat-de-presa/ și http://youtube.com/primaevadare
Contact:
Doina Țiței, Clubul Sportiv NoMad Multisport
E-mail: info@nomadmultisport.ro
DECLARAŢII ALE PARTICIPANŢILOR
Alex Ciocan, fost ciclist profesionist, comentator de specialitate, locul 4 la categoria Elite
“Traseul a fost mai puţin accesibil decât anul trecut din cauza ploilor, dar fiecare dintre noi a ştiut în ce se bagă şi acest lucru n-ar trebui să fie un stres pentru organizatori”.
Steven van Groningen (CEO Raiffeisen Bank), locul 5 la categoria peste 50 de ani, participant la 5 ediţii
“A fost fain. A fost o cursă interesantă, a fost foarte frumos şi prin pădure şi pe uscat şi pe pământul ud. Am avut cauciucuri adecvate terenului. Eu sunt mai mult ciclist de şosea. Am mai greşit şi am căzut, dar şi asta face parte din competiţie. Măcar nămolul e moale. Anul viitor o să fiu din nou la start”.
Sorin Brotnei, cântăreţ, locul 38 la categoria 30-39 de ani
“A fost o mare-mare nebunie. Am avut cauciucuri ce se folosesc de obicei pe şosea şi am avut probleme, dar am forţat până la final. A fost un traseu ud, în care şi-a spus cuvântul tehnica. N-a fost vorba doar de rezistenţă şi forţă. Trebuia să ştii cum să controlezi bicicleta în zonele cu noroi”.
Marc Sandu, locul 5 la categoria 30-39 de ani, participant la 5 ediţii
“A fost o cursă foarte frumoasă. Cred că a fost mai frumoasă decât cea de anul trecut. La această ediţie a fost cel mai provocator traseu. M-am simţit foarte bine pe noroi. Cred că mi-am ales şi cauciucurile potrivite. Startul e foarte important în economia cursei, iar concurenţa a fost foarte mare”.
Daniel Osmanovici, jurnalist
“Întâlnirea mea cu bicicleta, cu pădurea, cu terenul accidentat şi cu Prima Evadare au fost premiere pentru mine. Traseul a fost neaşteptat de pitoresc”.
Daniel Georgescu, jurnalist TVR, participant la 3 ediţii
“A fost mult mai bine decât în 2011. Am văzut şi mai mult noroi decât a fost la această cursă. În acest an m-am antrenat numai pentru Prima Evadare. De-abia aştept cursa de la anul”.
Lucian Mândruţă, jurnalist, participant la două ediţii
“A fost un traseu foarte tehnic, pentru ciclişti profesionişti. Mi se pare normal să fie multă lume. E un view frumos, arată bine”.